Zebra eller sebra

I skolan håller jag på att forska och skriva om zebror. Jag har inte kommit så jätte långt men jag tänkte att ni kan få se stödorden om zebror som jag gjort. Jag är igentligen inte klar med stödorden heller för jag vill ha mycket fakta men här kommer det:

Ränder

Växt ätare

Bor på savannen i Afrika

Vid tre års ålder. Ätt barn varanart år.

Släkt med häst

Ett flock djur

Leds av hingst och ett sto

200-300 kg

Känner igen en zebra på ränderna

Unge: Äter gräs efter några veckor. Diar i ca ett år.

Försökt att tämja till rid-drag häst. Inte lyckat. Men en bland ras av zebra och häst går att tämja.

Människan är zebrans farligaste fiende. Näst efter människan kommer lejonet.

Däggdjur

tre arter

Ränder/Svenska forskare:

Skyddar mot bromsar. Skyddar mot sjukdomar.

Kan springa 65 km/tim

Unga Hingstar kan ibland leva ensamma tills det är fullvuxna

Alla har sitt eget mönster

Bergzebra, Grevyzebra, Stäppzebra, är raserna

Kropps läng: ca 2 till 2, 5 m höjd: ca 1, 5 meter

Människor skjuter dem för att få skinnet

Dom äter mest av blågräs

Bergzebra: Minst av alla. Svår att tämja. Tjockare svarta sträck. Kroppslängd: 2,2 m vikt: 260-370 kg mankhöjd: 1,3 m liten grupp. En hane styr oftast i 15 år.

Grevyzebra: största rasen. Läng: 265 cm svans: 4-6 dm mankhöjd: 1,4 m vikt: 400 kg. Upp till 25 år. Smala ränder och sitter tät. Lik åsna en det andra zebrorna(i sättet) Lever ofta i små grupper.

Stäppzebra: kortare öron och bredare hovar. Mankhöjd: 1,4 m längd: ca 2,3 m vikt: ca 230 kg när den föds: 30 kg. Ibland lever dom med andra djur till.ex gnuer och gasselser.

Källor: Wikepedia, Dn, kunskapens värd 2

Det var det!  Förresten! Jag har en fråga till er. Som rubriken lyder. Tycker ni det ska stavas zebra eller sebra? själv skriver jag alltid zebra. Hej då 😀

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

